Macapat
Macapat
iku tembang tradhisional ing tanah Jawa. Saben bait macapat nduweni baris
kalimat sing diarani gatra, lan saben gatra nduwe sawetara guru wilangan (suku
kata) tinamtu, lan dipungkasi nganggo uni pungkasan sing diarani guru lagu.
Macapat kanthi jeneng sing beda uga bisa ditemokake jroning kabudayan Bali,
Sasak, Madura, lan Sunda. Sajabane kuwi macapat uga nate ditemokake ing
Palembang lan Banjarmasin. Biyasane macapat dimaknani minangka maca
papat-papat, yaiku cara maca saben patang wanda (suku kata). Nanging bab iki
dudu siji-sijine makna, penafsiran liya uga ana. Macapat dikira muncul ing
pungkasan jaman Majapahit lan wiwitane pengaruh Walisanga, nanging bab iki mung
kanggo kahanan ing Jawa Tengah. Sebab ing Jawa Wetan lan Bali macapat wis
dikenal sadurunge teka islam.
Karya-karya
kasusastran klasik Jawa saka jaman Mataram Anyar, umume ditulis nganggo metrum
macapat. Sawijining tulisan jroning wangun prosa utawa gancaran umume ora
dianggep minangka asil karya sastra nanging mung kayadene daftar isi wae.
Sawetara tuladha karya sastra Jawa sing ditulis jroning tembang macapat kalebu
Serat Wulangreh, Serat Wedhatama, lan Serat Kalatidha.
Puisi
tradhisional Jawa utawa tembang biyasane diperang dadi telung kategori :
tembang cilik, tembang tengahan, lan tembang gedhe. Macapat digolongake
kategori tembang cilik lan uga tembang tengahan, dene tembang gedhe arupa
kakawin utawa puisi tradhisional Jawa Kuna, nanging ing jaman Mataram Anyar,
ora dipatrapake prabedan antara suku kata dawa lan cendhak. Saliyane kuwi
tembang tengahan uga bisa ngarujuk marang kidung, puisi tradhisional jroning
basa Jawa Tengahan.
Yen
dibandhingake karo kakawin, aturan-aturan jroning macapat kuwi beda lan luwih
gampang dipatrapake jroning basa Jawa amarga beda karo kakawin sing didhasarake
marang basa Sansekerta, jroning macapat prabedan antara suku kata dawa lan
cendhak dilirwakake.
Aturan-aturan
jroning macapat mau antara liya :
· Guru
gatra : wilangan larik/gatra
saben pada
· Guru
wilangan : wilangan wanda saben gatra
· Guru
lagu : tibane swara wanda ing
pungkasan ing saben gatra.
Dene,
tembang utawa sekar sejatine ana werna-werna. Lumrahe diperang dadi telung
jenis, yaiku : Sekar alit, sekar tengahan lan sekar ageng.
Macapat
dumadi saka tembung maca kang tegese nglagokake lan tembung pat saka mingsed
ing tembung mat, wancahan nikmat, tegese krasa banget. Dadi macapat nduweni
teges seneng maca kanthi kepenak kebak ing pangrasa.
Tembang
macapat nduweni watak kang bisa kanggo nggambarake manungsa. Watak tembang
macapat kasebut yaiku :
a) Mijil
watake weturing rasa, gandrung utawa prihatin anggone golek ngilmu.
b) Maskumambang
watake nelangsa, prihatin, karanta-ranta.
c) Sinom
watake grapyak, renyah, lan sumanah.
d) Asmarandana
watake sedhih, sengsem, lan sumanah.
e) Gambuh
watake wani wanuh, kulina, lan rumaket.
f) Kinanthi
watake seneng, tresna, lan asih.
g) Dhandhanggula
watake kenes, luwes, lan resep.
h) Durma
watake galak, nantang, nesu, lan muntab.
i) Pangkur
watake sereng, kejem, nantang.
j) Megatruh
watake sedhih, memelas, getun, prihatin.
k) Pocung
watake kendho, sembrana parikena.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar